Suikervrij in 2 weken


Zoet trekt aan, het smaakt lekker, het is gemakkelijk en je krijgt er instant energie van. In ons jachtig en drukke leven wordt er tussendoor heel vaak gegrepen naar koek, chocolade, snoepjes. Maar die snelle energie is ook snel opgebruikt waardoor je lichaam telkens meer nood heeft aan zoet. Hoe meer zoet je eet, hoe meer zoet je nodig hebt. Sommige mensen ervaren echt een zoet-drang, een oncontroleerbare ‘goesting’ naar zoet.

Graag geef ik je hierbij een aantal manieren om in 2 weken los te komen van deze suikerdrang. Het vraagt in het begin wat doorzettingsvermogen maar met wat moeite bereik je gauw deze resultaten: fitter gevoel, minder moe en loom, meer energie, betere nachtrust, stabieler gewicht, beter in je vel. De moeite waard toch?
 
1. Voorzie dagelijks drie volwaardige hoofdmaaltijden met een beperkte hoeveelheid zetmeel (brood, aardappelen, rijst…), een ruime portie groenten, een kleine portie mager vlees of vis en fruit en magere melkproducten. Eet beter wat meer tijdens je maaltijden dan meer te snoepen tussendoor. Laat je spijsvertering tussen de maaltijden rusten

2. Geniet van wat je eet, proef wat je eet. Wat je met smaak en langzaam eet, eet je bewuster en verteert beter. Eet niet -on the go- , terwijl je rondloopt, tv kijkt, autorijdt, maar probeer enkel aan tafel te eten. 

3. Drink telkens als je een zoetdrang hebt, 2 glazen water en wacht even af. Veel kans dat de ‘goesting’ wegebt.

4.  Plan je dag, eet niet zomaar wat je tegenkomt maar plan ’s morgens wat je allemaal gaat eten. Denk aan je drie hoofdmaaltijden met voldoende groenten en fruit, een zetmeelproduct en melkproduct.

5. Haal zo weinig mogelijk zoet in huis. Hoe minder verleiding je in de buurt hebt, hoe minder kans dat je zwicht.

6. Hou een zoet-dagboek bij, noteer telkens als je iets zoet eet, wat je hebt gegeten én WAAROM. Had je er echt nood aan, was je moe, voelde je je onrustig… Een zoetdagboek brengt veel inzicht, noteren creëert afstand waardoor je beter ziet waarom je iets eet.

Bijt 2 weken op je tanden en je zal zien dat die zoetdrang weg kan gaan! In het begin kan je lichaam wat protesteren door lichte hoofdpijn en een flauw gevoel maar dat gaat snel over naar méér energie en een beter gevoel.     

Heb je graag een duwtje in de rug om los te komen van jouw zoetdrang, dan kan een individuele voedingscoaching misschien iets voor jou zijn.

Op naar een vitaal gevoel én een stabiel gewicht! 

Laat een reactie achter

Recepten

  • Vispapilot met feta en tomaat Vispapilot met feta en tomaat
    Benodigdheden (1 persoon): 150g vis, 30g feta, 2 vellen bakpapier, 10 kerstomaatjes, een 5tal zwarte ontpitte olijven, 1 rode ui, paprikapoeder, 1 eetlepel groentenbouillon Neem...
    Lees verder

Boekrecensies

Nieuws

  • Wil jij je ook terug op en top voelen én jouw stabiel gewicht bereiken? Schrijf je dan nu hier GRATIS in voor een inspirerende presentatie boordevol tips, praktijkvoorbeelden en zelf-aan-de-slag oefeningen.
    Lees verder

Adres

Trees Peersman
Lange Beulestraat 46
9250 Waasmunster
0476/27 99 89
trees@treespeersman.be