Proteinedieet, iets voor mij??

Ik krijg die vraag vaak in de praktijk: zou dat iets voor mij zijn, een proteinedieet? Komen de kilo’s er dan niet snel terug bij? Is dat wel gezond? Mag ik dan nog op restaurant gaan?

De hype rond het proteinedieet is een beetje gaan liggen maar het Bart De Wever-verhaal blijft wel bij vele mensen in het achterhoofd. Soms wordt een proteinedieet gezien als het ultieme wonder om kilo’s te verliezen. Is dit zo? Ik wil graag mijn visie hieromtrent met je delen.

Zelf was ik jarenlang als rasechte diëtiste nogal gekant tegen deze vorm van diëten, op school vroeger (lang geleden ;-)) leerde ik immers dat gezond eten de enige echte manier was om een stabiel gewicht te behouden. Maar ondertussen staat de wetenschap wel wat verder en zijn er voldoende aanwijzingen dat eiwitrijke diëten zorgen voor een goede verzadiging, behoud van spiermassa, weinig honger en vlot gewichtsverlies. Mits natuurlijk een goede toepassing! Zes maanden de strenge fase volgen en nadien je oude voedingsgewoonten opnemen is geldverspilling. Of een paar dagen proteinen eten en dan weer gewoon eten is ook geen goed idee. Als je goed resultaat wilt, moet je het goed opvolgen.

Een proteinedieet kan een tijdelijke makkelijke oplossing zijn als startfase naar een nieuwe gezonde levensstijl. Mentaal geeft het een enorme boost als de eerste kilo’s smelten als sneeuw voor de zon! Wanneer je de eerste fase’s kort doorloopt en snel ombouwt naar een gezond eetpatroon kan je dit gewichtsverlies ook goed behouden op termijn.

Ik laat hierbij een paar klanten aan het woord:

Véronique: ik liep al maanden met het idee dat ik iets moest doen aan mijn gewicht maar zag er me geen beginnen aan. Ik was namelijk na mijn tweede zwangerschap meer dan 20 kilo bijgekomen. Hoelang zou dat duren eer ik weer op mijn oude gewicht zou zijn? Ik besloot een afspraak te maken en kreeg te horen dat een tijdelijk proteinedieet wel iets kon zijn. Dus ik begon met volle moed, de eerste week enkel proteineproducten, veel groenten en water. En wonder boven wonder, het ging zoals niets, sommige producten zijn echt heel lekker, na het eten van een proteineproduct had ik gedurende een tweetal uur echt geen honger en zelfs geen zin om te snoepen. Op een maand tijd waren er reeds 8 kilo’s af! Na die maand heb ik samen met Trees een nieuw voedingspatroon opgesteld dat ik nog steeds goed kan volgen. Het is zelfs geen opgave meer, ik voel me zoveel beter in mijn vel, ben 18 kilo lichter en wil nooit maar dan ook nooit nog terug naar mijn oude vel. Wat ben ik blij dat ik de stap heb durven nemen om me daarin goed te laten begeleiden!

Matthias: Als tiener zat ik nooit stil en had ik geen last van mijn gewicht. Toen ik echter begon te studeren, deed ik niets meer van sport en op kot at ik heel ongezond, pitta, frieten… met als gevolg dat ik 15 kilo bij was. Ik ben op aanraden van Trees gestart met een proteinedieet van 4 weken en verloor in combinatie met sporten al snel 12 kilo die eerste maand! Om die eraf te kunnen houden ben ik geleidelijk aan gezonder beginnen eten, veel groenten en veel water en geen afhaalmaaltijden meer. Ik heb nu terug zin om te sporten

Luc: ik heb een drukke baanjob en werk lange dagen, overdag at ik snel-snel iets langs de baan en s avonds was is uitgehongerd en kon ik bergen verzetten. Daardoor ben ik de laatste jaren gewoon 10 kilo bijgekomen en voelde ik me vaak zo futloos en moe. Ik wou daar iets aan doen aan en ben naar een diëtiste gestapt. Tijd om uitgebreid te kokkerellen heb ik niet, dus ben ik de eerste weken gestart met een proteinedieet. Wat was dat handig, onderweg kon ik een kant en klaar proteinedrankje meenemen, een pot kerstomaatjes en op de baan bestelde ik een tas soep. Ik voelde me na 3 dagen al veel energieker! S avonds at ik enkel groenten en vlees of vis. Dat heb ik vier weken zo volgehouden en momenteel eet ik nog 2 proteineproducten per dag, wanneer ik onder de baan ben. Gewoon omdat dit handig is (en best ook wel lekker sommige) en vermijdt dat ik ongezonde dingen koop onderweg. Voor mij een ideale oplossing!

Laat een reactie achter

Recepten

  • Vispapilot met feta en tomaat Vispapilot met feta en tomaat
    Benodigdheden (1 persoon): 150g vis, 30g feta, 2 vellen bakpapier, 10 kerstomaatjes, een 5tal zwarte ontpitte olijven, 1 rode ui, paprikapoeder, 1 eetlepel groentenbouillon Neem...
    Lees verder

Boekrecensies

Nieuws

  • Wil jij je ook terug op en top voelen én jouw stabiel gewicht bereiken? Schrijf je dan nu hier GRATIS in voor een inspirerende presentatie boordevol tips, praktijkvoorbeelden en zelf-aan-de-slag oefeningen.
    Lees verder

Adres

Trees Peersman
Lange Beulestraat 46
9250 Waasmunster
0476/27 99 89
trees@treespeersman.be