Een stabiel gewicht, zelfs tijdens de feesten: zo doe je het!

De feestdagen staan voor de deur, voor velen een gevreesde periode voor het gewicht. Moet je op die dagen alles aan je neus voorbij laten gaan? Natuurlijk niet, kerst en nieuwjaar zijn momenten om te genieten en daar hoort lekker eten bij!  

Ik bezorg je hierbij graag een aantal tips om de schade toch binnen te perken te kunnen houden én tegelijk volop te genieten van een feestmenu.

  • Alcohol hoort uiteraard bij  feesten maar kies slim: ga voor bubbels, champagne, cava, prosecco of een glaasje wijn, mijd cocktails en zware suikerrijke dranken. Maak een afspraak met jezelf dat je voor elk glas alcohol een extra glas water drinkt. Water is de ideale bondgenoot voor je stabiel gewicht en om alcohol te verdunnen :-).

  • Eet zelfs op kerst en nieuwjaar 3 maaltijden per dag. Als je de hele dag heel beperkt eet, ben je geneigd om tijdens de diner ’s avonds veel meer te gaan eten. Zorg overdag voor gezond ontbijt bv havermout met vruchten, volkoren brood met mager beleg en eet ’s middag een lichte lunch zoals een flinke portie soep met beschuit.

  • Drink voor de festiviteiten een tas soep of een light sojadrankje, zodat je niet met een compleet lege maag begint aan het diner.

  • Laat brood bij het voorgerecht en de soep zoveel mogelijk staan, deze extra calorieën heb je echt niet nodig.

  • Neem je tijd voor te eten, eet langzaam en bewust, drink een slokje water tussendoor. Hoe trager je eet, hoe minder je meestal ook eet.

  • Ga tussen de verschillende gangen door eens buiten voor een wandeling of een actief spelletje met de kids.

  • Plan de dagen rond de feestdagen wat extra beweging in om je vetverbranding te stimuleren.

  • Zorg dat je voldoende uitgerust bent, want als je moe bent eet je altijd meer en ga je automatisch meer zin hebben in vet- en suikerrijke hapjes.

     

  • Ben je zelf gastvrouw/heer zorg dan voor lichtere alternatieven zoals:

    • Aperitiefhapjes op basis van groenten, vis of magere kaas bijvoorbeeld (zalmtartaar, scampi’s, auberginerolletjes met ricotta…).

    • Gebruik in plaats van volle room in de soep en sauzen een lichter alternatief zoals sojaroom.

    • Serveer vis als voorgerecht (sint jacobsvruchten, scampi’s, tonijn…)

    • Gebruik plantaardige vloeibare vetstof om je eten te bereiden (olijfolie, vloeibare margarine) in plaats van een vast vet.

    • Voorzie verschillende soorten groenten in plaats van 1 soort (spinazie met oesterzwammen, witloof met paprika, boontjes met brocoli…)

    • Bereid gefrituurde gerechten in de oven in plaats van in frituurvet. Ovenkroketjes of hapjes zijn vaak knapperiger dan gefrituurde.

    • Voorzie bij de dessert voldoende fruit. Of een pannacotta op basis van magere platte kaas?

    • Zet in een mooie kan plat en bruisend water op tafel en voorzie naast de wijnglazen een mooi glas voor water.

    • Kleiner servies gebruiken kan ook helpen om minder grote porties te eten.

 

En vooral: GENIET VOLOP VAN DE FEESTDAGEN! Veel plezier!

Laat een reactie achter

Recepten

  • Vispapilot met feta en tomaat Vispapilot met feta en tomaat
    Benodigdheden (1 persoon): 150g vis, 30g feta, 2 vellen bakpapier, 10 kerstomaatjes, een 5tal zwarte ontpitte olijven, 1 rode ui, paprikapoeder, 1 eetlepel groentenbouillon Neem...
    Lees verder

Boekrecensies

Nieuws

  • Wil jij je ook terug op en top voelen én jouw stabiel gewicht bereiken? Schrijf je dan nu hier GRATIS in voor een inspirerende presentatie boordevol tips, praktijkvoorbeelden en zelf-aan-de-slag oefeningen.
    Lees verder

Adres

Trees Peersman
Lange Beulestraat 46
9250 Waasmunster
0476/27 99 89
trees@treespeersman.be