Doe je mee? 14 dagen zonder suiker

Heb jij ook vaak in de namiddag of ‘s avonds een suikerdipje waardoor de drang om iets te snoepen zo groot is? Als je gezond wilt eten en/of een stabiel gewicht bereiken, kan snoepen een lastige valkuil zijn. Vet en suiker geven even een boost maar nemen nadien je energie weg, waardoor je je snel futloos en moe voelt. Teveel snoepen staat dus gelijk aan minder energie! Wil jij ook af van je suikerverslaving?

Als we nu eens onze eigen challenge maken: 14 dagen zonder suiker. Op naar méér fut en energie! Doe je mee?

Twee weken suikervrij: een drastische aanpak maar wel effectief! Zoete snacks kunnen enorm verslavend zijn. Dit is ook logisch want geraffineerde (bewerkte suikers) zorgen voor de aanmaak van dopamine in hersenen, een goed-gevoel-hormoon. Een goede manier om van je ‘verslaving’ af te komen is door 2 weken lang alle zoetigheid (ook choco en confituur) te mijden. Dat lijkt de eerste paar dagen een kwelling en je kan zelfs echte afkickverschijnselen krijgen (hoofdpijn, prikkelbaar), maar na een week merk je al dat minder behoefte hebt aan zoet. En na twee weken kan je drang nagenoeg verdwenen zijn of in ieder geval veel minder zijn.

Hierbij nog een aantal tips die je kunnen helpen om de challenge te halen.

  1. Eet 3 voedzame maaltijden per dag. Door meerdere keren per dag iets gezonds en vooral voedzaams te eten, hou je je suikerspiegel stabiel en hiermee voorkom je een suikerdip of enorme hongeraanvallen. Zorg dat je maaltijden of tussendoortjes voldoende vezels en eiwitten bevatten, die zorgen namelijk voor een langdurige verzadiging. Veel groenten en een portie mager vlees/vis dus.

  2. Als je drang voelt om te snoepen, drink dan eerst 2 grote glazen water of een tas thee/soep en wacht dan 10 minuten af. Vaak ben je op die tijd al afgeleid en neemt de drang om te snoepen af.

  3. Hou gezonde snacks binnen handbereik: fruit, yoghurt, sojadrank, volkoren koek, rijstwafel, wat noten…  Focussen op wat goed is, is beter dan jezelf iets te ontzeggen.

Laat me weten of het jou gelukt is!

Veel succes!

Laat een reactie achter

Recepten

  • Vispapilot met feta en tomaat Vispapilot met feta en tomaat
    Benodigdheden (1 persoon): 150g vis, 30g feta, 2 vellen bakpapier, 10 kerstomaatjes, een 5tal zwarte ontpitte olijven, 1 rode ui, paprikapoeder, 1 eetlepel groentenbouillon Neem...
    Lees verder

Boekrecensies

Nieuws

  • Wil jij je ook terug op en top voelen én jouw stabiel gewicht bereiken? Schrijf je dan nu hier GRATIS in voor een inspirerende presentatie boordevol tips, praktijkvoorbeelden en zelf-aan-de-slag oefeningen.
    Lees verder

Adres

Trees Peersman
Lange Beulestraat 46
9250 Waasmunster
0476/27 99 89
trees@treespeersman.be